KATMA DEĞERİ YÜKSEK ÜRÜNLER ÜRETMEYENLER, DÜNYADAKİ GELİŞMELERE AYAK UYDURAMAZLAR!

*Merhum Prof. Dr. Nazif GÜRDOĞAN Hocamızın 22 Temmuz 2024 tarihli yazısıdır.

Dünya ülkeleri arasında, katma değeri yüksek ürünler üreten ülkeler, katma değeri düşük ürünler üreten ülkelerden, daha büyük üretim gücüne sahiptirler. Bunun için bütün ülkeler, yatırımlarını tarım alanlarından, sanayi alanlarına kaydırmaktadırlar. Her ülke üretim gücüne yeni açılımlar kazandırmak için, katma değeri yüksek ürünler üretmeye çalışmaktadır. Tarım ülkeleri sanayi ülkelerine dönüşmektedir.

*

Asya ülkeleri gibi Avrupa ülkeleri de, Azerbaycan’dan ve Irak’tan petrol, Rusya’dan ve İran’dan doğalgaz, Amerika’dan akıllı telefon, Almanya’dan yeni takım tezgahları, Çin’den yan sanayi ürünleri alıyorlar. Uluslararası ekonomideki gelişmeler, ülkeleri ürettikleri ürünlere katma değer kazandırmak için, hem yerel hem de küresel pazarlarda yarışmaya zorlamaktadır. Ülkelerin güçlerini büyütmek için, bütün dünyadan tedarikçilere ve müşterilere ihtiyaçları vardır.

*

Ülkelerin dünya pazarlarındaki yerleri, bütün ülkelerle ekonomik ve kültürel bağlarını güçlendirerek alışveriş yapmalarına bağlıdır. Dünyanın toplam üretimindeki paylarını büyütmeyen ve ürettikleri ürünlere katma değer kazandırmayan ülkelerin, dünya pazarlarında yarışma üstünlüğü kazanması mümkün değildir. Bu yüzden dünyanın bütün küresel kuruluşları, yüksek katma değerli ürünler üretmek için, birbirleriyle kıran kırana yarışmaktadır.

*

Yüksek katma değerli ürünler üretmek için, kuruluşların Batı’nın bilimsel ve teknolojik, Doğu’nun bilgi ve bilgelik birikiminden yararlanmaları, büyük önem taşımaktadır. Bilim ve teknolojinin, elele vermesiyle sürekli yeni boyutlar kazanan bilgi ve bilgelik, bütün kuruluşların yeni zenginlik ve güç kaynağıdır. İktisatçılar bilgiye “Küresel bir kamu kaynağı” gözüyle bakarlar. Bütün dünya aynı, bilim ve teknoloji birikiminden yararlanır.

*

Herkesin cebinde taşıdığı kameralı telefonun, İrlanda’dan alınmış işlemcisi, Hong Kong’da üretilmiş kartı, Amerika’da tasarlanmış çipleri, Malezya’dan gelmiş renkli ekranı ve Japonya’dan sağlanmış objektifi vardır. Ürettikleri ürün ve hizmetlere, katma değer kazandırmasını bilen ülkeler, başka ülkelerden yararlanmasını bilen ülkelerdir. Dünyanın başarılı küresel kuruluşları, ürettikleri ürünlerde bütün ülkelerin, imzalarının olmasından korkmayan kuruluşlardır.

*

Yüzyıllar içinde insanlığın bilgi ve bilgelik birikimi eksilmeden, yıldan yıla yeni boyutlar kazanarak zenginleşmektedir. Bilgi ve bilgelik birikimi doğaları gereği, paylaşmakla azalmazlar, yeni zenginlikler kazanırlar. İnsanlığın bilgi ve bilgelik birikimi, bütün ülkelerin ortak hazinesidir. Dünyada bilgi ve bilgeliğin paha biçilmez değeri ve sınırsız gücü, ülkeler arasında, sürekli hareket halinde olmalarından kaynaklanır.

*

Pazarlarda elden ele geçmesini başaran ürünler, katma değerlerine değer katarlar.

*

Dünyada yeni zenginliğin ana kaynağı, ekonomik ve kültürel birikimdir.

*

Bütün kötülükler bilgi ve bilgelik, yoksulluğundan kaynaklanır.